W 11 punktach o tym, czym różni się zgłoszenie od pozwolenia na budowę

with 4 komentarze
różnice między zgłoszeniem a pozwoleniem na budowę

Prawo budowlane przewiduje trzy różne procedury budowy obiektów: pozwolenie na budowę, zgłoszenie, bez pozwolenia i bez zgłoszenia. W większości przypadków, by móc zrealizować jakąś inwestycję – trzeba dokonać pewnych formalności.

O tym, kiedy potrzebne jest pozwolenie na budowę, jakie obiekty i roboty budowlane wymagają zgłoszenia, jakie możliwe są bez dokonywania formalności – pisaliśmy w innych tekstach. Dzisiaj odpowiemy na pytanie:

 

Czym różni się zgłoszenie od pozwolenia na budowę?

Zgłoszenie jest trybem mniej skomplikowanym od pozwolenia na budowę. Z założenia procedura ta powinna trwać krócej, ale nie zawsze tak jest.
Żeby porównanie było czytelniejsze, przedstawimy najważniejsze informacje w punktach.

 

I) procedura zgłoszenia / pozwolenia na budowę

 

1. czas trwania

  • zgłoszenie – maksymalnie 30 dni
  • pozwolenie – maksymalnie 65 dni

w obu przypadkach – konieczność uzupełnienia braków we wniosku przerywa bieg terminu

 

2. dokumentacja

  • zgłoszenie – wniosek wraz z załącznikami; w większości przypadków rysunki i opis można przygotować samodzielnie – bez udziału projektanta, przy kilku inwestycjach projektant jest potrzebny, gdyż musi sporządzić projekt zagospodarowania terenu lub projekt budowlany
  • pozwolenie – wniosek wraz z załącznikami; potrzebny projekt budowlany przygotowany przez projektanta z uprawnieniami, a także mapa sytuacyjno-wysokościowa do celów projektowych

 

3. miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego

  • zgłoszenie – inwestycja musi być zgodna z wymaganiami planu miejscowego
  • pozwolenie – j.w.

 

4. decyzja o warunkach zabudowy – w przypadku braku planu miejscowego

  • zgłoszenie – konieczna w przypadku niektórych inwestycji (np. domy jednorodzinne), dla pozostałych – zależy od interpretacji konkretnego urzędu, ponieważ przepisy w tej kwestii są bardzo niejednoznaczne (wkrótce napiszemy więcej na ten temat); inwestycja musi być zgodna z ww. decyzją
  • pozwolenie – potrzebna; inwestycja musi być zgodna z wymagania ww. decyzji

 

5. udział stron postępowania

  • zgłoszenie – brak stron w postępowaniu
  • pozwolenie – strony postępowania ustalane na podstawie obszaru oddziaływania

 

6. zakończenie procedury

  • zgłoszenie – milcząca zgoda organu, po 30 dniach można rozpocząć roboty
  • pozwolenie – wydawana decyzja o pozwoleniu na budowę

 

II) formalności po przyjęciu zgłoszenia / uzyskaniu decyzji o pozwoleniu na budowę

 

7. ważność

  • zgłoszenie – czas na rozpoczęcie budowy – 3 lata
  • pozwolenie – decyzja wygasa, jeśli budowa nie zostanie rozpoczęta w ciągu 3 lat od dnia, w którym decyzja stała się ostateczna lub roboty zostaną przerwane na okres dłuższy niż 3 lata

 

8. rozpoczęcie budowy

  • zgłoszenie – brak formalności; niektóre inwestycje wymagają zgłoszenia do nadzoru budowlanego (m.in. budowa i przebudowa domów jednorodzinnych, budowa sieci)
  • pozwolenie – trzeba zawiadomić nadzór budowlany o zamierzonym terminie rozpoczęcia budowy

 

9. kierownik budowy i dziennik budowy

  • zgłoszenie – niepotrzebne, z wyjątkiem niektórych inwestycji (m.in. budowy domów jednorodzinnych i sieci)
  • pozwolenie – konieczne

 

10. geodezyjne wytyczenie obiektu w terenie i powykonawcza inwentaryzacja geodezyjna

  • zgłoszenie – niepotrzebne, z wyjątkiem kilku inwestycji (m.in. domów jednorodzinnych, sieci, niektórych przyłączy)
  • pozwolenie – konieczne

 

11. zakończenie budowy / pozwolenie na użytkowanie

  • zgłoszenie – można przystąpić do użytkowania zaraz po zakończeniu budowy, nie trzeba dokonywać żadnych formalności – z wyjątkiem budowy domów jednorodzinnych i sieci
  • pozwolenie – zgłoszenie zakończenia budowy lub uzyskanie decyzji o pozwoleniu na użytkowanie – zależy od rodzaju inwestycji

 

Podsumowanie

Jak widać w powyższym zestawieniu – zgłoszenie jest procedurą mniej skomplikowaną i wymagającą dokonania mniejszej ilości formalności niż pozwolenie na budowę. Nie dotyczy to jednak wszystkich inwestycji – np. budowy domu jednorodzinnego lub sieci. W tych przypadkach zgłoszenie niewiele różni się od pozwolenia na budowę.



Podąrzaj Magda Myszura:

Prostym językiem wyjaśniam przepisy budowlane. Przedzieram się przez zawiłości prawa budowlanego po to, by dawać Wam gotowe odpowiedzi na trudne pytania.

4 Odpowiedzi

  1. Robert Szwed
    |

    Zdecydowanie odradzam zgłoszenie. W przypadku pojawienia się zmian istotnych trzeba pisać nowe zgłoszenie. Ale mam pytania.
    1) Jeśli chciałbym przesunąć biologiczną oczyszczalnię przydomową o kilka metrów przy uwzględnieniu przepisów prawa, czy wówczas również powinienem wystapić z nowym zgłoszeniem?
    2) Jeśli kształt i rodzaj utwardzonej nawierzchni dojazdu/dojścia się zmieni, czy to oznacza nowe zgłoszenie?
    3) Jeśli zmieni się kształt tarasu – z narożnego na przyścienny, czy to oznacza nowe zgłoszenie?
    Niestety mam rozbieżne interpretacje starostwa, kierownika budowy i architekta.

    • MGM
      |

      Istotne odstąpienie w przypadku budowy domu jednorodzinnego na podstawie zgłoszenia, jest dopuszczalne jedynie po uzyskaniu decyzji o pozwoleniu na budowę – art. 36a ust. 2a prawa budowlanego. Uważam, że wszystkie zmiany, które Pan wymienił stanowią nieistotne odstępstwo, gdyż żadna z nich nie dotyczy sytuacji wymienionych w art. 36a ust. 5.

    • Anonimowy
      |

      "Jeśli zmieni się kształt tarasu – z narożnego na przyścienny, czy to oznacza nowe zgłoszenie?" pozwolę sobie podpiąć się pod niniejszy temat bo ciekawi mnie ta odpowiedź "zmiany, które Pan wymienił stanowią nieistotne odstępstwo, gdyż żadna z nich nie dotyczy sytuacji wymienionych w art. 36a ust. 5.". To jak to jest z tymi tarasami, zwłaszcza z tzw."tarasami na ziemi", typowa wylewka na podłożu ziemnym/bądź kostka betonowa na utwardzeniu. To jest to zmiana istotna czy też nie.

    • MGM
      |

      W komentarzu wyżej napisałam, że nieistotna.