Prawo budowlane przewiduje trzy różne procedury budowy obiektów: pozwolenie na budowę, zgłoszenie, bez pozwolenia i bez zgłoszenia. W większości przypadków, by móc zrealizować jakąś inwestycję – trzeba dokonać pewnych formalności.
O tym, kiedy potrzebne jest pozwolenie na budowę, jakie obiekty i roboty budowlane wymagają zgłoszenia, jakie możliwe są bez dokonywania formalności – pisaliśmy w innych tekstach. Dzisiaj odpowiemy na pytanie:
Czym różni się zgłoszenie od pozwolenia na budowę?
Zgłoszenie jest trybem mniej skomplikowanym od pozwolenia na budowę. Z założenia procedura ta powinna trwać krócej, ale nie zawsze tak jest.
Żeby porównanie było czytelniejsze, przedstawimy najważniejsze informacje w punktach.
I) procedura zgłoszenia / pozwolenia na budowę
1. czas trwania
- zgłoszenie – maksymalnie 30 dni
- pozwolenie – maksymalnie 65 dni
w obu przypadkach – konieczność uzupełnienia braków we wniosku przerywa bieg terminu
2. dokumentacja
- zgłoszenie – wniosek wraz z załącznikami; w większości przypadków rysunki i opis można przygotować samodzielnie – bez udziału projektanta, przy kilku inwestycjach projektant jest potrzebny, gdyż musi sporządzić projekt zagospodarowania terenu lub projekt budowlany
- pozwolenie – wniosek wraz z załącznikami; potrzebny projekt budowlany przygotowany przez projektanta z uprawnieniami, a także mapa sytuacyjno-wysokościowa do celów projektowych
3. miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego
- zgłoszenie – inwestycja musi być zgodna z wymaganiami planu miejscowego
- pozwolenie – j.w.
4. decyzja o warunkach zabudowy – w przypadku braku planu miejscowego
- zgłoszenie – konieczna w przypadku niektórych inwestycji (np. domy jednorodzinne), dla pozostałych – zależy od interpretacji konkretnego urzędu, ponieważ przepisy w tej kwestii są bardzo niejednoznaczne (wkrótce napiszemy więcej na ten temat); inwestycja musi być zgodna z ww. decyzją
- pozwolenie – potrzebna; inwestycja musi być zgodna z wymagania ww. decyzji
5. udział stron postępowania
- zgłoszenie – brak stron w postępowaniu
- pozwolenie – strony postępowania ustalane na podstawie obszaru oddziaływania
6. zakończenie procedury
- zgłoszenie – milcząca zgoda organu, po 30 dniach można rozpocząć roboty
- pozwolenie – wydawana decyzja o pozwoleniu na budowę
II) formalności po przyjęciu zgłoszenia / uzyskaniu decyzji o pozwoleniu na budowę
7. ważność
- zgłoszenie – czas na rozpoczęcie budowy – 3 lata
- pozwolenie – decyzja wygasa, jeśli budowa nie zostanie rozpoczęta w ciągu 3 lat od dnia, w którym decyzja stała się ostateczna lub roboty zostaną przerwane na okres dłuższy niż 3 lata
8. rozpoczęcie budowy
- zgłoszenie – brak formalności; niektóre inwestycje wymagają zgłoszenia do nadzoru budowlanego (m.in. budowa i przebudowa domów jednorodzinnych, budowa sieci)
- pozwolenie – trzeba zawiadomić nadzór budowlany o zamierzonym terminie rozpoczęcia budowy
9. kierownik budowy i dziennik budowy
- zgłoszenie – niepotrzebne, z wyjątkiem niektórych inwestycji (m.in. budowy domów jednorodzinnych i sieci)
- pozwolenie – konieczne
10. geodezyjne wytyczenie obiektu w terenie i powykonawcza inwentaryzacja geodezyjna
- zgłoszenie – niepotrzebne, z wyjątkiem kilku inwestycji (m.in. domów jednorodzinnych, sieci, niektórych przyłączy)
- pozwolenie – konieczne
11. zakończenie budowy / pozwolenie na użytkowanie
- zgłoszenie – można przystąpić do użytkowania zaraz po zakończeniu budowy, nie trzeba dokonywać żadnych formalności – z wyjątkiem budowy domów jednorodzinnych i sieci
- pozwolenie – zgłoszenie zakończenia budowy lub uzyskanie decyzji o pozwoleniu na użytkowanie – zależy od rodzaju inwestycji
Podsumowanie
Jak widać w powyższym zestawieniu – zgłoszenie jest procedurą mniej skomplikowaną i wymagającą dokonania mniejszej ilości formalności niż pozwolenie na budowę. Nie dotyczy to jednak wszystkich inwestycji – np. budowy domu jednorodzinnego lub sieci. W tych przypadkach zgłoszenie niewiele różni się od pozwolenia na budowę.
4 Odpowiedzi
Robert Szwed
Zdecydowanie odradzam zgłoszenie. W przypadku pojawienia się zmian istotnych trzeba pisać nowe zgłoszenie. Ale mam pytania.
1) Jeśli chciałbym przesunąć biologiczną oczyszczalnię przydomową o kilka metrów przy uwzględnieniu przepisów prawa, czy wówczas również powinienem wystapić z nowym zgłoszeniem?
2) Jeśli kształt i rodzaj utwardzonej nawierzchni dojazdu/dojścia się zmieni, czy to oznacza nowe zgłoszenie?
3) Jeśli zmieni się kształt tarasu – z narożnego na przyścienny, czy to oznacza nowe zgłoszenie?
Niestety mam rozbieżne interpretacje starostwa, kierownika budowy i architekta.
MGM
Istotne odstąpienie w przypadku budowy domu jednorodzinnego na podstawie zgłoszenia, jest dopuszczalne jedynie po uzyskaniu decyzji o pozwoleniu na budowę – art. 36a ust. 2a prawa budowlanego. Uważam, że wszystkie zmiany, które Pan wymienił stanowią nieistotne odstępstwo, gdyż żadna z nich nie dotyczy sytuacji wymienionych w art. 36a ust. 5.
Anonimowy
"Jeśli zmieni się kształt tarasu – z narożnego na przyścienny, czy to oznacza nowe zgłoszenie?" pozwolę sobie podpiąć się pod niniejszy temat bo ciekawi mnie ta odpowiedź "zmiany, które Pan wymienił stanowią nieistotne odstępstwo, gdyż żadna z nich nie dotyczy sytuacji wymienionych w art. 36a ust. 5.". To jak to jest z tymi tarasami, zwłaszcza z tzw."tarasami na ziemi", typowa wylewka na podłożu ziemnym/bądź kostka betonowa na utwardzeniu. To jest to zmiana istotna czy też nie.
MGM
W komentarzu wyżej napisałam, że nieistotna.